<<< Nazaj na seznam člankov |
|
|
Težave pri nakupu rabljenega avtomobila Kaj lahko stori kupec avtomobila, ki ima napako za katero ni vedel? |
Pri nakupu rabljenega avtomobila je potrebno biti zelo previden, saj pogosto avtomobila ne poznamo dobro in se v veliki meri zanašamo le na besede prodajalca.
Pri prodaji nas mora prodajalec obvestiti o vseh napakah, ki jih ima vozilo.
Večina prodajnih pogodb vsebuje klavzulo "videno-kupljeno", ki pa prodajalca ne varuje pred napakami, ki jih pred kupcem prikrije. Če ima namreč avtomobil napako, ki je prodajalec ni navedel, bi pa zanjo moral vedeti, lahko tako kupec uveljavlja svoje pravice na podlagi stvarne napake, oz. neskladnosti blaga.
Če ima namreč avtomobil napako, ki je prodajalec ni navedel, bi pa zanjo moral vedeti, lahko tako kupec uveljavlja svoje pravice na podlagi neskladnosti.
Stvarna napaka - neskladnost
Hipotetičen primer. Kupec kupi rabljen avtomobil. Po tednu uporabe zasliši čudne zvoke motorja. Pri mehaniku ugotovi, da je menjalnik pokvarjen. Kljub temu, da je prepis opravljen in da si je vozilo ogledal ni vedel, da je motor v tako slabem stanju.
Očitno je prodajalec za to vedel, vendar kupca ni obvestil. Vozilo tako nima lastnosti, ki so bile dogovorjene oziroma predpisane. Kupec lahko tako od prodajalca na podlagi stvarne napake, zahteva odpravo napake, povračilo stroškov, znižanje kupnine, zamenjavo in celo odškodnino za povzročeno škodo. Podobne možnosti ima tudi, če ugotovi, da ima denimo avtomobil več prevoženih kilometrov, kot jih navaja števec.
Kako kupec to stori se razlikuje glede na to, ali je kupec avtomobil kupil od druge fizične osebe, ali od prodajalca avtomobilov.
Nakup avtomobila od fizične osebe
Skoraj vsaka prodajna pogodba med fizičnimi osebami ima v svojih določilih klavzulo "videno-kupljeno". To pomeni, da si je kupec vozilo ogledal, ga preizkusil in vozilo kupil kljub napakam, ki jih vozilo ima.
Tako kupec nima pravice terjati prodajalca za napake, ki jih ugotovi po nakupu.
Vendar pa to ne velja pri napakah, za katere je prodajalec vedel, a jih je kupcu zamolčal. Prav tako ne velja za napake, ki so v nasprotju s točno dogovorjenimi lastnostmi avtomobila.
Tako bi lahko denimo lahko kupec uveljavljal stvarno napako pri avtomobilu, kjer se šele po nekaj urni vožnji pokaže, da motor ne deluje pravilno.
Tudi če kupec pri pregledu napako ugotovi, a mu prodajalec zagotovi da avtomobil deluje pravilno in kupec kasneje ugotovi, da temu ni tako, lahko uveljavlja stvarno napako.
Klavzula "videno-kupljeno" prodajalca ne ščiti tudi v primeru skrite napake. Torej napake, ki je ni mogoče ugotoviti z običajnim pregledom avtomobila.
Za skrito napako gre, če je denimo prodajalec kupcu zamolčal, da je bilo vozilo karambolirano ali denimo, če navedeno število prevoženih kilometrov ni enako dejanskim kilometrom.
Kaj lahko stori kupec avtomobila v tem primeru?
V primeru, da gre za stvarno ali skrito napako, mora kupec o tem obvestiti prodajalca.
V primeru stvarne napake mora kupec prodajalca obvestiti v roku 8. dni po podpisu pogodbe.
V primeru skrite napake mora kupec prodajalca obvestiti v roku 8. dni po ugotovitvi skrite napake, najkasneje pa v roku 6. mesecev, ko mu je bil avtomobil izročen.
Prav tako lahko kupec od prodajalca zahteva povračilo škode, ki mu je bila zaradi te napake povzročena.
Nakup avtomobila od pravne osebe
Prodajalec, ki je pravna oseba, lahko za rabljena vozila nudi garancijo, ni pa ta za rabljena vozila več obvezna.
V kolikor garancije ni oz. če ne želite uveljavljati garancije, pa lahko tudi v tem primeru uveljavljate stvarno napako oz. neskladnost na blagu.
V tem primeru kupca (fizično osebo) varuje Zakon o varstvu potrošnikov.
Postopek je podoben, kot v primeru nakupa avtomobila od fizične osebe, le da so roki postavljeni drugače.
V primeru novega vozila, prodajalec odgovarja za stvarne napake uveljavljane v dveh letih, odkar je bilo vozilo izročeno kupcu.
Kupec ima tako v roku dveh let od obvestila o napaki, pravico od prodajalca zahtevati, da:
- odpravi napako na blagu ali
- vrne del plačanega zneska v sorazmerju z napako ali
- blago z napako zamenja z novim brezhibnim blagom ali
- vrne plačan znesek.
Kupec lahko zahteva karkoli od naštetega, če se napaka pokaže v manj kot 30 dneh od dobave. Če se napaka pokaže kasneje, pa lahko najprej zahteva le odpravo napake oz. zamenjavo. Če prodajalec tega ne stori v roku, pa lahko zahteva znižanje oz. vračilo kupnine.
Rok za popravilo oz. zamenjavo je 30. dni. Ta rok se lahko podaljša za 15 dni.
Kupec lahko že takoj zahteva znižanje oz. vračilo kupnine tudi, če je narava neskladnosti tako resna, da upravičuje takojšnje sorazmerno znižanje kupnine ali odstop od prodajne pogodbe, ali če prodajalec izjavil ali pa je iz okoliščin očitno, da prodajalec ne bo vzpostavil skladnosti blaga v razumnem roku ali brez znatnih nevšečnosti za kupca.
Povežite se z nami...
Koristne povezave v povezavi s člankom:
Pravni dokumenti: